PLE ABSOLUT EN EL PRIMER CONGRÉS DE PEDAGOGIA MUSICAL DE CATALUNYA organitzat per l’ACCat
- Hi ha participat més de 350 professionals del món l’educació musical a Catalunya
- Es realitzen diverses conferències i jornades a càrrec de 50 ponents amb l’objectiu d’intercanviar experiències
- La iniciativa vol impulsar el sector donant a conèixer els “Nous reptes en l’ensenyament i l’educació musical”
Aquest cap de setmana ha tingut lloc el I Congrés de Pedagogia Musical a Catalunya. La iniciativa vol esdevenir una nova plataforma de comunicació i intercanvi d’experiències relacionades amb l’ensenyament de la música i ha estat organitzada per l’Associació de Conservatoris de Catalunya, amb el suport i col·laboració del Servei d’Ordenació dels Ensenyaments de Règim Especial del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.
En aquesta primera edició, que ha tingut lloc al Conservatori Municipal de Música de Barcelona els dies 9 i 10 de març de 2018, el Congrés de Pedagogia Musical a Catalunya ha focalitzat l’atenció en els “Nous reptes en l’ensenyament i l’educació musical”, oferint un espai als professionals del sector de l’educació musical a Catalunya on mostrar les seves innovacions metodològiques, experiències d’aula, treballs de cooperació i investigacions.
En aquesta primera edició, s’ha registrat un èxit absolut de convocatòria, quedant cobertes les 350 places disponibles. Aquest gran interès despertat per a aquesta primera trobada, fa preveure que es mantingui la continuïtat en properes edicions un cop ha quedat palès que el sector reclama nous punts de contacte i intercanvi d’experiències .
Les jornades han estat liderades per 50 ponents professionals que han explicat les seves experiències i han debatut sobre l’estat del sector, tot aportant propostes de millora amb la resta de participants.
Entre els diversos ponents, podem destacar el pianista, compositor i pedagog, Manel Camp, que ha participat en una taula rodona sobre “La creativitat i la improvisació”, al costat del professor de l’ESMUC, Albert Gumí, i el compositor, teòric i pianista Benjamin Davis. La doctora en Filosofia per la Universitat de Barcelona, Begoña Roman, ha impartit una conferència sobre “L’ètica de la responsabilitat en l’educació” i el comunicador, Pau Font, ha parlat de la “ComunicAcció”, per a una educació de qualitat. Entre d’altres conferència i ponències, també destaca la del doctor en Biologia, David Bueno, sobre “Com influeix positivament la música en el cervell”. També ha participat com a ponent al Congrés, Olga Adroher, del departament d’Ensenyament, parlant al voltant el Servei d’Ordenació d’Ensenyaments de Règim Especial, o Maria Andreu Duran, sobre l’educació musical integrada i l’assoliment de les competències bàsiques.
La voluntat del Congrés ha estat posar a l’abast de tots els assistents, bones pràctiques que porten a terme els professionals del sector en els conservatoris, escoles de música i centres d’ensenyaments general, i al mateix temps, fer prendre consciència de la repercussió que té l’estudi de la música en la societat actual, i com actua de motor contribuint a millorar-la.
Els Conservatoris i Centres Professionals de Música són els únics centres educatius de Catalunya que –juntament amb el centre integrat IEA Oriol Martorell- preparen els estudiants de música mitjançat uns estudis reglats per a l’accés als ensenyaments superiors, i són també els únics centres de Catalunya que poden atorgar el Títol Professional de Música.
Actualment Catalunya té 27 Conservatoris i Centres Professionals, 25 dels quals són membres de l’Associació Catalana de Conservatoris de Catalunya, que tenen una estreta relació amb les escoles de música de Catalunya i amb els centres superiors de música, així com amb el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya per qui són regularment reunits en diverses comissions de treball.