El IV Congrés de Pedagogia Musical de Catalunya reuneix uns 300 professionals del sector en un esdeveniment únic en tot el país
Barcelona, 5 de febrer de 2024 – En un moment crític pel sistema educatiu nacional, el IV Congrés de Pedagogia Musical de Catalunya es converteix en un punt de trobada clau pel futur dels ensenyaments musicals.
Els dies 3 i 4 de febrer, l’Associació de Conservatoris de Catalunya ha reunit uns 300 professionals en el IV Congrés de Pedagogia Musical de Catalunya, amb el títol: “El valor de la música, la responsabilitat educativa dels docents i dels centres”. Celebrat a la Fundació Conservatori Liceu, l’acte ha estat presidit per Mercè Chacón, Directora General de Formació Professional, Maria Serrat, Directora General de la Fundació Conservatori Liceu, i Lito Iglesias, President de l’Associació de Conservatoris de Catalunya, i ha comptat amb el director d’orquestra Josep Pons com a padrí.
Aquesta cita bianual és l’única trobada d’aquestes característiques en tot el país, sent cada cop més un reclam a escala estatal i internacional. Aquesta edició ha inclòs, per exemple, comunicacions de professorat de Lugo i Salamanca, i una ponència de Paolo Ponzecchi, Director del Conservatori de Prato (Itàlia), i Daniel Tosi, Director del Conservatori de Perpinyà (França).
Gràcies al format híbrid de l’esdeveniment, els inscrits han pogut seguir-lo de manera presencial o remota (streaming), aconseguint així reunir professorat de música de tot el territori i de tot tipus de centre: escoles de música, conservatoris de grau professional i superior, escoles de règim general (Primària i Secundària) i estudis de magisteri.
Aquesta quarta edició també ha estat caracteritzada per una gran varietat de ponents. Entre ells, destaquem el Dr. Guillermo Dalia, Doctor en Psicologia i Llicenciat en Psicologia per la Universitat de València, el Dr. Francesc Torralba, Doctor en Filosofia, Teologia, Pedagogia, Història, Arqueologia i Arts Cristianes, i la Dra. Margarida Falgàs, Doctora en Pedagogia i mestra.
Això ha permès que les 4 ponències, 2 taules rodones i 19 comunicacions exploressin el tema d’enguany des de perspectives molt diferents: la conciliació dels estudis musicals i generals, la potència infinita de la música per expressar allò que no sabem dir, la salut mental del músic i l’aprenentatge a través del joc.
Marcat per la revisió de les polítiques educatives arrel dels resultats de l’informe PISA, el Congrés ha servit per debatre l’estat de la qüestió i les possibles visions de futur dels ensenyaments musicals. Un dels objectius d’aquest esdeveniment és fer prendre consciència de la repercussió que té l’estudi de la música en la societat actual, i com n’és un motor de millora. D’aquesta manera, els conservatoris i escoles de música no són només part del sistema d’ensenyament integral, sinó que el complementen i el fan prosperar. La responsabilitat educativa dels docents i dels centres va més enllà de formar músics; volem que la música acompanyi l’alumnat durant la resta de la seva vida i convertir-los, així, en agents culturals i de cohesió social del món actual.